Magazyny transportu i spedycji tworzone są w jednostkach gospodarczych zajmujących się przewozem lub organizacją przewozu ładunków, które nie stanowią ich własności. magazynach tych są przechowywanie przesyłki, które nie mogą być przewiezione bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy z powodu konieczności skompletowania ładunku zbiorczego, oczekiwania na odpowiedni środek transportu. Magazyny takie posiada poczta, PKS, PKP, LOT oraz przedsiębiorstwa spedycyjne. Przechowywanie ładunków w magazynach tych przedsiębiorstw jest na ogół okresowe z wyjątkiem niektórych w portach morskich przeznaczonych do specjalnych celów np. dojrzewania owoców, czy stopniowej dystrybucji towarów importowanych na rynek wewnętrzny.
Według kryterium organizacji i rozmieszczenia rozróżnia się magazyny:[1]
a) główne
b) wydziałowe
c) oddziałowe
Ze względu na kryterium formy fizycznej rozróżniamy magazyny:[2]
a) otwarte (place)
b) półotwarte (wiaty)
c) zamknięte (zamknięte pomieszczenia)
Innym podziałem jest podział magazynów na:
a) uniwersalne
b) specjalne (chłodnie, składy celne, magazyn polowe)
Ze względu na formę własności można wyodrębnić magazyny:
a) publiczne
b) własne
c) kombinowane
[1] Z. Dudziński, Organizacja gospodarki…, op. cit., s.82.
[2] Z. B. Szałek, Logistyka…, op. cit., s. 112.